Saattaa tuntua siltä, että jouluun on vielä aikaa. Mutta samaan aikaan, kun sinä vielä ihailet kesälomakuviasi, muut suunnittelevat jo tulevaa ja ovat aloittaneet joulukiireisiin valmistautumisen! Miten siis voit varmistaa, että hyödynnät joulusesongin mahdollisimman hyvin?

Seuraavassa on vinkkejä, joilla saat AdWords-mainontasi joulutunnelmiin:

  • Luo uusia mainosryhmiä, joilla mainostat joulutuotteita.
  • Tunnista hakupohjaisen avainsanatyökalun ja Hakutilastojen avulla suositut haut, jotka tuovat tuloksia verkkokauppaasi ja lisää ne avainsanaluetteloosi. Herkkukoreja myyvälle yritykselle tällaisia avainsanoja voisivat olla: joulu herkkukorin toimitus, Gourmet-herkkukoreja joulu, jouluherkkukori, joulu herkkukorien toimitus, joulu herkkukori liikelahjaksi, luksusherkkukorit jouluksi, jouluherkkukorit, herkkukorit verkosta jouluksi. Lisäämällä esimerkiksi nämä negatiiviset avainsanat vältät mainosten näkymisen hauilla, jotka eivät liity aiheeseen: koristeet, joululaulut, joulukortit, enkelit
  • Muokkaa mainostekstejä ajankohtaisemmiksi lisäämällä niihin jouluun liittyviä avainsanoja.
  • Käynnistä sisältökampanjoita hyvissä ajoin ennen joulua. Näin saat suosikkisivustojaan selailevien kuluttajien huomion.
  • Hyödynnä erityisiä joulun ajan näyttömainosmallejamme. Löydät nämä tililtäsi kun luot näyttömainoksia.
  • Suosittelemme tekemään seuraavat raportit säännöllisesti jouluun saakka:
  1. Sijoittelun / avainsanan tehokkuus raportti selvittää, mitkä avainsanat tuottavat tuloksia. Kuinka hyvin keskimääräinen sijainti säilyy?
  2. Kampanjan tehokkuus raportti, selvittää mikä kampanja on kannattavin? Pysyykö osuus näyttökerroista vakaana, johtuuko tappio budjetista vai tarjouksista?
  3. Hakuraportti, etsii uusia lisättäviä avainsanoja ja negatiivisia avainsanoja. Näet mistä hauista seuraa mainoksesi napsautuksia.
  4. Jos olet mukana sisältöverkostossa, mainospaikan tehokkuusraportista näet, missä mainoksesi näkyvät ja mitkä niistä toimivat hyvin.
Nyt mietitkin varmaan, mitä kannattaa tehdä ja milloin? Tässä on suunnittelun avuksi kätevä ohjeistava aikataulu.

Lokakuu:

Valmistele sesongin avainsanat ja mainokset hakukampanjoita varten. Valitse myös strategiset negatiiviset avainsanat.

Varmista, että mainoksesi kattavat kaikki tuotteet, jotta kävijämäärä on mahdollisimman suuri.

Määritä investoinnin tuottoprosenttiluvut, kuten tavoittelemasi tuloshinta.

Lisää mainoksiin toimintakehotuksia tai avainsanoja sekä myyntiä edistäviä ilmaisuja (alennus, erikoistarjous, ilmaisia tuotteita, ilmainen toimitus jne.).

Kun valmistelut on tehty, on aika aktivoida joulun ajan hakukampanjat, sillä kuluttajat ovat siirtymässä hakuvaiheesta joululahjojen ostovaiheeseen.

Aloita myös mainostekstiesi ja avainsanojesi testaaminen ennen kiireistä joulunalusaikaa.

Marraskuun alku:


Varaudu kävijämäärän äkilliseen kasvuun etukäteen varaamalla riittävän suuri budjetti.

Varaudu myös nostamaan korkeimpia napsautuskohtaisia hintojasi, sillä huutokauppa käy tavanomaista kiivaampana tähän aikaan vuodesta.

Marraskuun loppu–joulukuun alku:

Valmistaudu joulukuussa megamaanantaihin, joka on perinteisesti ollut joulukuun toinen maanantai. Vuonna 2008 sinä päivänä tehtiin eniten verkko-ostoksia. Ostosten huippujakso kestää marraskuun lopusta joulukuun toiselle viikolle.

Joulukuun puoliväli:


Kun joulu lähestyy, korosta mainosteksteissäsi toimitusaikoja ja -takuita (kuten Ilmainen toimitus tai Toimitus seuraavana päivänä) sekä mahdollisia alennuksia tai tarjouksia.

Joulu ja välipäivät:

Pidä kampanjat käynnissä vielä joulunakin. Viime vuoden kiireisin päivä verkossa oli tapaninpäivä.

Kun viimeinen toimituspäivä on mennyt ohi, ala keskittyä joulun jälkeisiin alennusmyynteihin.
Monet verkkoalennusmyynnit alkavat jouluaattona, ja liikennettä on tähän aikaan jatkuvasti.

Tammikuu:

Ole valmiina hyödyntämään tammikuun alennusmyyntien aiheuttama kävijämäärien valtava kasvu.