Saamme paljon kyselyitä asiakkailta, jotka ihmettelevät, miksi heidän mainoksensa eivät näy. Onkin tärkeää tietää miten voit selvittää miksi mainoksesi ei näy ja, kuinka ongelman voi ratkaista. Tässä artikkeli-sarjassa puhumme siitä, miten voit oppia määrittämään ongelman ja sen, miten mainos saadaan taas näkymään verkossa.

Tässä ensimmäisessä artikkelissamme kerromme, miten tarkistat, näkyykö mainos ja miten määrität, miksi se ei näy sekä miten mainoksen kohdistus voi vaikuttaa siihen, näetkö oman mainoksesi.

Kahdessa seuraavassa tekstissä kerromme, miten avainsanojen laatupisteet ja budjetti vaikuttavat mainoksen näkymiseen.

Jos et näe mainostasi, käy läpi seuraava tarkistusluettelo. Säästät paljon aikaa ja vaivaa. Toimit kuin lääkäri, joka tekee diagnoosia!

Tarkista mainoksen esikatselutyökalulla, näkyykö mainos.

Tämä hyödyllinen työkalu näyttää, onko mainoksesi verkossa kaikkien nähtävillä. Kun haet mainosta mainoksen esikatselutyökalulla, näet mainoksen sellaisena, kuin se näkyy hakutulossivulla kerryttämättä mainokselle ylimääräisiä näyttökertoja.

Saatat havaita, että mainos näkyy sittenkin. Monet mainostajat eivät huomaa, että jos he hakevat mainostaan usein samalla avainsanalla, järjestelmä muistaa tämän ja näyttää napsauttamatta jäänyttä mainosta harvemmin tai heikommassa sijoituksessa, koska sitä ei pidetä hakulausekkeen suhteen osuvana.

Tarkista mainosten diagnostiikkatyökalulla, miksi mainos ei näy.

Jos mainos ei näy mainoksen esikatselutyökalun hakutuloksissa, se ei silloin näy Google-hakutuloksissakaan. Seuraava vaihe on tarkistaa mainosten diagnostiikkatyökalulla , miksi mainos ei näy.

Työkalu saattaa esimerkiksi ilmoittaa, että mainosta ei näytetä, koska sitä ei ole vielä tarkistettu tai se on hylätty, että laatupisteet ovat liian matalat tai että ongelma liittyy budjettiin tai maksuihin. Työkalu antaa myös ehdotuksia siitä, miten saat mainoksesi taas näkymään.

Tarkista aluekohdistusasetukset.

On mahdollista, että mainoksesi kohdistusalue ei vastaa aluetta (esimerkiksi kaupunkia tai maakuntaa), johon IP-osoitteesi viittaa. Tällöin et näe mainosta, kun haet sitä.

Otetaan esimerkki: Roberto on Salossa asuva tanssinopettaja, joka kohdistaa sambatuntien mainoksen Turkuun. Koska hänen IP-osoitteensa ei kuitenkaan ole sama kuin Turun IP-osoite, hän ei näe mainostaan, vaikka yrittää hakea sitä. Hän saattaa kuitenkin nähdä mainoksensa, jos hän lisää hakulausekkeeseen termin Turku. Vinkki: lisätietoja IP-osoitteesta saat internetpalveluntarjoajalta.

Tarkista Google-haun kieliasetukset.

Toinen syy sille, miksi et näe mainostasi, voi olla se, että mainos on kohdistettu kieleen, joka ei ole sama kuin Google-haun kieliasetusten haluttu kieli.

Esimerkiksi Robertolla on myös portugalinkielisiä mainoksia sambaharrastajia varten, mutta hän on valinnut halutuksi kieleksi suomen. Hän ei voi tarkastella portugalinkielisiä mainoksiaan, kun suomi on valittu halutuksi kieleksi, joten hänen on muutettava kieliasetus portugaliksi, jotta hän näkee mainoksen.

Seuraavassa mainosten näkymistä koskevassa tekstissämme käsittelemme avainsanojen laatupisteitä.

Tekijät Maija, Chantel ja Jantien, Inside AdWords -tiimi