Avainsanat ovat Google AdWords -kampanjoidesi perusta. Mainostesi näyttämiseen on vaihtoehtoja, mutta useimmat kampanjat ovat kohdistettu avainsanoihin.

Mitä avainsanat ovat ?

Mainosten näyttämisessä AdWordsissa on kaksi puolta: käyttäjän hakulauseke hakusivustossa ja avainsana AdWords-asiakkaan kampanjassa. Avainsanat ovat termejä, jotka valitset määrittämään, milloin mainoksesi käynnistyy ja milloin ei. Jos kaikki edellytykset (riittävä budjetti, hyvät laatupisteet ja riittävän suuri korkein napsautuskohtainen hinta) täyttyvät, mainoksesi näytetään, kun jokin tilisi avainsanoista vastaa käyttäjän hakulauseketta.

Miten avainsanat toimivat?

Avainsanojen toiminta on helpointa selittää antamalla esimerkki hakusivustosta, kuten google.fi. Kun käyttäjä hakee jotakin osoitteessa www.google.fi, hän antaa hakulausekkeen. Sen jälkeen Google antaa valikoiman linkkejä sivustoihin, jotka vastaavat hakulauseketta. Samalla Google näyttää AdWords-mainoksia (ilmaisten hakutulosten oikealla puolella tai yllä), jotka sisältävät hakulausekkeen tai sen osia avainsanaluettelossa. Esimerkki: Jos käyttäjä hakee pyöriä, pyöräkauppias voi lisätä termin "pyörä" avainsanaluetteloonsa näkyäkseen siihen liittyvillä hakulausekkeilla.

On mahdollista määrittää, kuinka tarkasti avainsanojen ja hakulausekkeiden tulisi vastata, käyttämällä sopivia välimerkkejä. Tätä varten AdWords tarjoaa eri avainsanavaihtoehtoja:

Laaja haku

Tämä vaihtoehto mahdollistaa mainoksen näyttämisen avainsanan sisältävien hakulausekkeiden tai samantapaisten ilmausten ja osuvien muunnelmien (laajennettu avainsanahaku) yhteydessä. Useamman kuin yhden sanan sisältävien avainsanojen järjestyksellä hakulausekkeen sanajärjestykseen verrattuna ei ole merkitystä, ja mainos voi näkyä myös osittaisten hakujen yhteydessä.

Esimerkki: avainsana pyörä kauppa (ei välimerkkejä)
Mainoksesi näkyy hauilla "verkko pyörä kauppa", "pyörä verkkokauppa", "kilpapyörä kauppa".
Avainsanaa voidaan laajentaa, joten mainoksesi näkyy myös hauilla "pyörä liike", "pyörät kauppa".

Milloin laajaa hakua tulisi käyttää? Laaja haku on avainsanojen oletusasetus AdWordsissa, koska se takaa suurimman näkyvyyden mainoksille osuvilla hakulausekkeilla. Huomaa, että mainokset voivat näkyä myös kilpailijoiden tavaramerkkitermejä sisältävillä pyynnöillä. Jos näin käy, sinun on lisättävä tällaiset termit negatiivisiksi avainsanoiksi.

Ilmaushaku

Tämä vaihtoehto mahdollistaa mainoksen näyttämisen hakua tarkasti vastaavien ilmausten yhteydessä. Hakulausekkeen on sisällettävä kaikki avainsanasi termit samassa järjestyksessä, jotta mainos käynnistetään. Sen edellä tai jäljessä voi olla lisätermejä.

Esimerkki: avainsana "pyöräkauppa" (käytä lainausmerkkejä sanan tai ilmauksen ympärillä)
Mainoksesi näkyy hauilla "kansainvälinen pyöräkauppa", "verkkopyöräkauppa".
Mainoksesi ei näy hauilla "pyöränosat kauppa", "pyörät kauppa".

Milloin ilmaushakua tulisi käyttää?
Estämään laajennettua avainsanahakua
Jos sanajärjestyksellä on merkitystä määritettäessä, vastaako kysely tuotettasi. Esimerkiksi retkipyöriä tarjoavan pyöräkauppiaan, joka ei järjestä pyöräretkiä, on käytettävä avainsanaa "retkipyörä" estääkseen näyttökerrat hakulausekkeilla, kuten "pyörä retki".

Tarkka haku

Tämä vaihtoehto mahdollistaa mainoksen näyttämisen ainoastaan hauilla, jotka vastaavat tarkkaa ilmausta. Hakulauseke ei voi sisältää muita termejä.
Esimerkki: avainsana [pyöräkauppa] (käytä hakasulkeita sanan tai ilmauksen ympärillä)
Mainoksesi näkyy haulla "pyöräkauppa"
Mainoksesi ei näy hauilla "verkkopyöräkauppa", "pyöränosakauppa", "pyörät kauppa"

Milloin tarkkaa hakua tulisi käyttää?
Estämään laajennettua avainsanahakua
Jos haluat käyttää yleisiä avainsanoja suurimman näkyvyyden saavuttamiseksi, mutta estää näkyminen asiaankuulumattomilla yhdistelmillä (esim. vain pyöriä eikä pyöränosia myyvä pyöräkauppias voi estää näkymisen hakulausekkeilla, kuten "pyörän tavaratelineet", "pyörän lukot" käyttämällä avainsanaa [pyörä] pyörän sijaan)
Jos haluat näkyä vain termeillä, jotka kuuluvat avainsanaluetteloosi. Esimerkiksi vain tiettyjä Shimano-vaihdesarjoja tarjoava pyöräkauppias voi käyttää tarkan haun avainsanoja, kuten [shimano deore 530] tai [st m530] varmistaakseen, ettei hänen mainoksensa näy tuotevalikoimaan kuulumattomiin vaihdesarjoihin liittyvillä kyselyillä.

Voinko määrittää myös, millä termeillä mainokseni ei pidä näkyä?

Jotta voit estää mainostasi näkymästä tietyillä hakulausekkeilla, jotka eivät vastaa tuotettasi tai palveluasi, ehdotamme negatiivisen haun käyttämistä. Näin varmistat, että mainos ei näy tiettyjä termejä sisältävien hakujen yhteydessä.

Esimerkki: Uusiin pyöriin erikoistunut pyöräkauppias ei halua näkyä käytettyihin pyöriin liittyvillä hakulausekkeilla. Hän voisi käyttää avainsanaa pyöräkauppa ja negatiivista avainsanaa -käytetty tätä varten.

Negatiiviset avainsanat ovat menestyvien kampanjoiden tärkeä osa, koska ne estävät näkymisen asiaankuulumattomilla hakulausekkeilla ja nostavat näin napsautussuhteita ja laskevat napsautuskohtaisia hintoja. Siksi kerromme niistä tarkemmin erillisessä tekstissä.

Mistä saan lisätietoja?

Ilmainen verkkoseminaari "Introduction to optimizing campaigns" kattaa eri avainsanavaihtoehtoja ja muita kampanjan tehokkuuden optimointistrategioita koskevat parhaat käytännöt.

Tekijät Alissa, Lissi ja Tobias - Inside AdWords -tiimi