Tervetuloa lukemaan optimointisarjan ensimmäistä tekstiä! Tässä tekstissä perehdytään siihen, miten AdWords-kampanja optimoidaan sijoitetun pääoman tuottoprosentin maksimoimista varten. Tällöin keskitytään houkuttelemaan osuvia napsautuksia ja pyritään muuttamaan ne myynniksi tai viittauksiksi.

Jos seuraat kampanjoiden luonnissa AdWordsin parhaita käytäntöjä, olet jo oikealla tiellä sijoitetun pääoman tuottoprosentin parantamisessa.

Varmista, että mainos näytetään käyttäjälle juuri käyttäjän hakemalla termillä

Luo erilliset mainosryhmät kullekin termille tai sanalle, jolla kuluttajat voivat hakea tuotettasi. Voit lisätä yhden mainosryhmäsi päähakutermin mainostekstiin ja pitää termin ja sen muunnelmat avainsanaluettelossa. Näin mainoksen osuvuus paranee ja sen napsautussuhde, joka vaikuttaa laatupisteisiisi ja mainoksen sijaintiin.

Jos myyt esimerkiksi tenniskenkiä, luo mainosryhmät sen mukaan, mitä käyttäjät hakevat: ”tenniskengät”, ”tennarit”, ”urheilukengät” jne. Näin voit helposti lisätä tärkeimmän hakutermin mainostekstiin kussakin mainosryhmässä. Samalla mainos kerää helpommin huomiota, koska käyttäjän tehdessä haun avainsanallasi kyseinen avainsana näytetään lihavoituna mainoksessa, jos avainsana on mainostekstissä.

Luo sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin keskittyneitä avainsanaluetteloita

Lisää mainosryhmiin sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin keskittyneitä avainsanamuunnelmia. Voit esimerkiksi lisätä mainosryhmään ”tennarit” termin ”tennarit” ja sen muunnelmat, kuten ”osta, kauppa, alennus, tarjous, tarjoukset, hinta” jne. Voit myös luoda erillisiä mainosryhmiä kirjoitusvirheitä varten, mutta älä käytä kirjoitusvirheitä sisältävää avainsanan lisäystä, koska se saattaa vaikuttaa kielteisesti mainokseen ja tuotemerkki-imagoon.

Jos haluat, että mainostasi ei näytetä ihmisille, jotka eivät ole valmiita ostamaan, lisää mainosryhmään negatiivisia avainsanoja, kuten ”tietoa”, ”arvio” tai ”vertailu”. Tällöin mainostasi ei näytetä, kun haussa on mikä tahansa kyseisistä termeistä, esimerkiksi ”tennarit vertailu”. Käyttämällä negatiivisia avainsanoja voit estää aiheeseen liittymättömät tuotteet, palvelut tai termit. Käytä esimerkiksi ”-Mikki”, jos myyt tietokoneisiin tarkoitettuja hiiriä, ”-korjaus”, jos myyt huonekaluja mutta et tarjoa korjauspalvelua tai ”-halpa”, jos myyt arvostettuja laatutuotteita.

Kannattaa myös pitää mielessä, että erilaiset avainsanahaun asetukset tuovat kampanjalle erilaista liikennettä. Laajan haun avainsanat sisältävät yhden termin tai sanayhdistelmän synonyymit ja muunnelmat, kun taas ilmaushaussa ja tarkassa haussa liikennettä rajoitetaan jossain määrin.

Muista, että erittäin yleiset, suuren liikennemäärän avainsanat eivät todennäköisesti auta sijoitetun pääoman tuottoprosentin parantamisessa

Yleiset avainsanat tuottavat yleensä paljon näyttökertoja ja jonkin verran napsautuksia tai tuloksia, mikä heikentää mainosryhmän napsautussuhdetta ja mainoksen sijaintia. Tämä johtuu siitä, että mainosteksti tai tuote ei ole osuva käyttäjien hakukyselyille.

Esim. Oletetaan, että myyt mattoja verkossa ja haluat tavoittaa suuren muodista kiinnostuneen yleisön verkossa. Lisäät avainsanoja kuten ”koti” ja ”lattia” mainosryhmiisi houkutellaksesi käyttäjiä ostamaan mattoja. Hakusanoja ”koti” tai ”lattia” käyttäjät kuluttajat eivät kuitenkaan todennäköisesti ole kiinnostuneita tuotteestasi tai eivät ole valmiita ostamaan sitä kyseisenä ajankohtana. Yleiset avainsanasi toimivat siis kehnosti ja vaikuttavat negatiivisesti mainoksen tehokkuuteen.

Ovatko mainoksesi mahdollisimman houkuttelevia potentiaalisille asiakkaille?

Anna mainoksessa mahdollisimman paljon tietoa potentiaalisille asiakkaille, jotta he voivat tehdä perustellun päätöksen ennen mainoksen napsauttamista, mistä aiheutuu sinulle kuluja. Näin tiedät, että napsautukset tulevat asiakkailta, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi sen sijaan, että napsauttaja vain etsisi lisätietoja. Yritä peilata mainostekstissä aloitussivun tietoja ja lisätä mainostekstiin tuotetietoja tai hintoja. Esim. ”24 tuuman taulutelevisio”, ”Ilmainen toimitus yli 40 euron tilauksissa” tai ”Verkkotilaa alkaen 3,99 kuukaudessa”

Avainsanan lisäys voi myös auttaa erittäin tarkkojen mainostekstien luomisessa. Kun lisäät avainsanan lisäyskaavan mainostekstiin, mainoksen näyttävä avainsana lisätään mainostekstiin, joten mainos sopii kuluttajan hakutermiin.

Ohjaa kävijät tietyille aloitussivuille tulosten lisäämiseksi

On erittäin tärkeää, että potentiaaliset asiakkaat päätyvät sivulle, jossa on tarkat tuotetiedot ja hinnat heidän napsauttamastaan mainoksesta. Ostos tehdään todennäköisemmin, jos sivustoa ei tarvitse selata tietojen löytämiseksi. Muokkaa kohde-URL-osoitetta joko mainosryhmätasolla tai tarkemmin avainsanatasolla.

Kun olet optimoinut kampanjan oheisten vinkkien avulla, anna sen olla käynnissä ainakin kahden viikon ajan. Näin saat selvän napsautussuhteen ja saat positiiviset laatupisteet. Seuraa mainosten sijaintia ja hintatarjouksia ja jos et vielä käytä tulosseurantaa tai Analyticsia, harkitse niiden ottamista käyttöön tarkempien tulos- ja sivustotietojen saamista varten.

Haluatko lisätietoja? Lisätietoja sijoitetun pääoman tuottoprosentin optimoinnista on AdWords-ohjekeskuksessa.