Verkkosivuston liikenteen lisääminen voi lisätä tulosten määrää (mm. myyntiä, viittauksia ja rekisteröitymisiä) ja lisätä tietoisuutta liiketoiminnasta ja tuotteista tai palveluista. Miten sivustoille voi ohjata lisää liikennettä?

1. Etsi osuvat avainsanamuunnelmat

Kun tarkoituksenasi on ohjata verkkosivustollesi enemmän liikennettä, käytä yleisluontoisempia mutta osuvia avainsanoja kuvaamaan tuotteitasi tai palveluitasi. Lisää avainsanamuunnelmia yksikkö- ja monikkomuodoissa sekä synonyymejä, tuotenumeroita ja aiheeseen liittyviä puhekielen termejä, jotta varmistat mainoksille laajan näkyvyyden verkossa. Kokeile avainsanatyökalua, joka auttaa löytämään avainsanamahdollisuuksia ja saamaan käsityksen siitä, millaisia hakumääriä voit odottaa tietyille avainsanoille.

2. Ryhmittele paljon näyttökertoja saavat avainsanat uusiin mainosryhmiin

Monet mainostajat eivät huomioi sitä, että mainostekstien ja niihin liittyvien avainsanojen kannattaa vastata toisiaan. Voit parantaa kampanjan tehokkuutta entuudestaan etsimällä paljon näyttökertoja saavat avainsanat ja ryhmittelemällä ne uudelleen eri mainosryhmiin. Räätälöi sitten uusien mainosryhmien mainokset avainsanojen perusteella niin, että sisällytät avainsanat mainosten otsikoihin tai mainostekstiin. Tämä kasvattaa todennäköisesti napsautusten määrää, mutta näyttökertojen määrä pysyy samana, jolloin tuloksena on korkeampi napsautussuhde.

3. Käytä oikeaa avainsanahaun vaihtoehtoa

Liikenteen lisäämiseen pyrkivässä optimoinnissa ei käytetä tiettyjä avainsanahaun asetuksia, kuten ilmaushakua tai tarkkaa hakua, vaan keskitytään yleensä laajaan hakuun.

Laajan haun avainsanat tavoittavat laajan yleisön ja käynnistävät mainoksen, kun kyselyssä käytetään kyseistä avainsanaa tai samantyyppistä termiä. Tämä tarkoittaa, että mainos näkyy, vaikka:

* kyselyssä on muita sanoja
* kyselyn termit eivät ole samassa järjestyksessä kuin avainsanassa
* kysely on samantyyppinen kuin avainsana. Tämä sisältää monikot ja synonyymit.

Laajan haun avainsanat voivat siis auttaa tavoittamaan käyttäjät, jotka hakevat läheisesti tuotteisiisi liittyviä termejä. Hiljattain parannettu Hakutermit-raportti voi auttaa löytämään mainoksen käynnistäneet kyselyt, jotta voit lisätä ne mainosryhmään.

4. Laajenna yleisöä

Voit laajentaa kattavuutta lisäämällä aluekohdistusasetukseen kaikki alueet ja maat, joissa sinulla on liiketoimintaa. Jos toimintaa on eri maissa, valitse aluekohdistusasetukset sen mukaisesti, mutta muista, että verkkosivustossa tulisi silloin myös olla eri kieliasetuksia. Voit myös muokata kielikohdistusasetukset sen mukaan, mitä kieliä mainosten kohdemaissa käytetään.

Esimerkki: jos kansainvälisen kampanjan kohdekieli on englanti ja aluekohdistus kattaa kaikki maat, mainokset näytetään kaikkialla maailmassa käyttäjille, joiden selaimen kieliasetus on englanti.

Voit käyttää myös Googlen sisältöverkostoa ohjaamaan Googlen kumppanisivustoja selaavia käyttäjiä sivustoosi. Jos et vielä mainosta sisältöverkostossa, voit ottaa sen käyttöön lisäämällä kampanjoiden asetuksiin automaattiset sijoittelut.

5. Muuta päiväbudjettia

Seuraa säännöllisesti tärkeimmät avainsanat sisältäviä kampanjoita, jotta voit varmistaa, että ne eivät käytä koko päiväbudjettiasi tai ylitä sitä. Jos niin käy, kannattaa harkita näiden avainsanojen siirtämistä uuteen kampanjaan (eikä ainoastaan uuteen mainosryhmään), jotta voit hallinta kampanjan päiväbudjettia. Korota se tasolle, joka sopii sinulle, jotta näille avainsanoille saadaan suurin mahdollinen määrä napsautuksia.

Voit parantaa laatupisteitä ja mainoksen sijoitusta myös optimoimalla mainostekstejä ja avainsanoja lisää ja korottamalla tiettyjen avainsanojen napsautuskohtaista hintatarjousta. Parhaiten sijoittuneet mainokset saavat yleensä enemmän napsautuksia, mikä lisää sivustosi kävijämäärää.

Kirjoittaja: Taneli - Inside AdWords-tiimi