Internet tarjoaa kaiken kokoisille yrityksille mahdollisuuden mainostaa itseään ja myydä suoraan asiakkaille – ilman välikäsiä. Internet on mahdollistanut myös nopean globaalistumisen.

AdWords-kampanjat tarjoavat yrityksille tilaisuuden laajentua helposti yli rajojen. Oheisten vinkkien avulla voit räätälöidä kampanjan valitsemallesi maalle tai alueelle. Lokalisoiduilla ja huolella valvotuilla kampanjoilla on paremmat mahdollisuudet menestyä kuin valmiiden kotimaankampanjoiden suorilla käännöksillä.

Avainsanojen valinta eri maille ja kielille
  • Anna oikeat maa- ja kieliasetukset työkalulla, kuten esim. hakupohjaisella avainsanatyökalulla ja avainsanatyökalulla. Tämä auttaa avainsanaideoiden muokkaamisessa kohdeyleisölle sopiviksi.
  • Jos mainostat kielellä, jota et itse osaa sujuvasti, käytä käännöspalvelua tai verkon ilmaista käännöstyökalua, kuten Google-kääntäjää, jotta ymmärrät vieraskieliset avainsanat ja mainostekstit.
Tarkenna avainsanoja maan ja kielen mukaan
  • Hyödynnä tilisi tilastoja ymmärtääksesi mitkä mainokset ja avainsanat toimivat parhaiten missäkin maassa.
  • Tulosta raportteja, kuten mm. hakulausekkeen tehokkuusraportti, jotka sisältävät tulostietoja, niin tiedät miten tehokkaita avainsanasi ovat:
  • - Sulje pois muunnelmat, joiden napsautussuhde tai hankintakohtainen hinta on heikko, lisäämällä negatiivisia avainsanoja.
  • - Lisää avainsanamuunnelmia, jotka ovat tehokkaita haluttujen käyttötietojen mukaan.
  • - Jos jotkin avainsanat toimivat jatkuvasti tehottomasti, voit poistaa ne.
Muokkaa mainostekstistäsi maahan ja kieleen sopiva
  • Kun ilmoitat mainostekstissäsi hintoja, varmista, että käytät oikeaa paikallista valuuttaa.
  • Kerro vain sellaisista erikoistarjouksista, jotka ovat voimassa kohdemaassa, kuten ilmainen toimitus.
  • Huomioi paikalliset lomat eri kielillä ja luo erikoistarjouksille omat mainosryhmät. Jos esimerkiksi toimitat ja myyt vähittäismyyntituotteita Yhdysvaltoihin, on tärkeää käynnistää kampanja ja olla kilpailukykyisempi kiitospäivän tienoilla, sillä monet amerikkalaiset liikkeet aloittavat suuret alennusmyynnit kiitospäivän jälkeisenä päivänä.
Kohdistuksen muokkaaminen
  • Varmista, että kieli- ja aluekohdistukset ovat sopusoinnussa keskenään. Esimerkiksi ranskalaisten mainosten ja avainsanojen kohdistaminen Portugaliin ei ole erityisen tehokasta.
  • Sivustoosi voi kohdistua lisäliikennettä, jos kohdistat myös muihin maihin, joissa puhutaan samaa kieltä.
  • Jos käytät mainosten ajoitusta, muista huomioida paikalliset aikavyöhykkeet ja lomat.
Muokkaa verkkosivustoasi
  • Sivuston kaikki osat tulee kääntää, mukaan lukien sivut, joilla kerrotaan tuotteista ja palveluista, samoin kaikki linkit. Asiakastukiosioiden (mm. puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet) tulee myös olla maa- ja kielikohtaisia.
  • Google Analyticsin muokattujen raporttien avulla näet tarkkaan, mitä tietyn maan käyttäjät sivustossasi tekevät, ja voit tunnistaa tulosprosessin osat.
Seuraa kampanjoitasi ja harkitse muihin maihin ja kieliin kohdistamista
  • Luo muokattuja raportteja Google Analyticsissa ja arvioi kampanjan tehokkuus maissa ja kielissä, joihin olet kohdistanut.
  • Jos huomaat, että sivustoosi kohdistuu liikennettä maasta, jonka kieli ei sisälly kampanjoihisi, voi olla kannattavaa kääntää sivustosi ja kampanjasi kyseiselle kielelle ja kohdistaa ne kyseiseen maahan.
Jos haluat lisätietoja kampanjoiden kansainvälisestä laajentamisesta, suosittelemme tutustumaan Creating multi-lingual AdWords campaigns -videonettiseminaariin.