Tässä tekstissä selostetaan AdWords-järjestelmän ydinominaisuus eli mainoshuutokauppa, jolla määritetään, mitkä mainokset näytetään milläkin napsautushinnalla ja missäkin sijainnissa.

Terminologia
  • Hintatarjous / korkein napsautuskohtainen hinta (korkein CPC): summa, jonka olet valmis maksamaan mainoksesi napsautuksesta (käytettävissä sekä haku- että sisältöverkostossa). Maksat enintään korkeimman napsautuskohtaisen hinnan.
  • Keskimääräinen napsautuskohtainen hinta: napsautusten kokonaishinta jaettuna mainoksen napsautusmäärällä.
  • Todellinen hinta napsautuksesta: todellinen hinta, jonka maksat mainoksesi napsautuksesta. Hinta lasketaan jokaisesta hakukyselystä, jossa mainoksesi voitaisiin näyttää. Hinta perustuu laatupisteisiin ja alapuolellasi olevan mainoksen korkeimpaan hintaan. AdWords-alennuslaskuri antaa sinulle automaattisesti alimman mahdollisen mainoksen sijainnin säilyttämiseen tarvittavan hinnan.
Hintojen hallinnointi

Voit asettaa napsautuskohtaisen hinnan mainosryhmätasolla tai avainsana- ja sijoittelutasolla . Voit myös asettaa erilliset hinnat haku- ja sisältöverkostoille . Voit muutoin käyttää automaattisia hintatarjouksia, jos haluat, että AdWords hallinnoi napsautuskohtaisia hintoja puolestasi.

Hintatarjousten vaikutus mainoksen sijoitukseen

Sijoitus määritetään korkeimman napsautuskohtaisen hinnan ja laatupisteiden avulla. Mainoksesi sijainnin parantamiseksi voit joko korottaa napsautuskohtaista hintaa tai parantaa laatupisteitä optimoimalla kampanjasi.

Miksi AdWords ottaa huomioon korkeimman napsautuskohtaisen hinnan lisäksi myös muita tekijöitä? Miksi sijoituksen ”ostaminen” ei ole mahdollista? Valitsimme kahden osatekijän yhdistelmän, koska halusimme houkutella mainostajamme luomaan laadukkaita mainoksia. Tämä dynaaminen sijoitusjärjestelmä takaa oikeudenmukaisen hintatarjousympäristön, joka perustuu tarjoamasi hinnan lisäksi myös mainostesi osuvuuteen ja laatuun.

Mainoshuutokaupan toiminta

Järjestelmämme vertaa avainsanasi napsautuskohtaista hintaa ja laatupisteitä muihin kelvollisiin mainoksiin jokaisessa hakukyselyssä. Järjestelmämme kertoo jokaisen mainoksen korkeimman napsautuskohtaisen hinnan ja laatupisteet mainoshuutokaupassa. Ensimmäiseksi sijoitetaan mainos, jonka napsautuskohtaisen hinnan ja laatupisteiden yhdistelmä on paras, toiseksi sijoitetaan toiseksi paras yhdistelmä ja niin edelleen.

Esimerkki:

Kahdella mainostajalla, Teemulla ja Annalla, on kummallakin mainoksia, joita voidaan näyttää samalla hakukyselyllä. Teemu on asettanut avainsanansa korkeimmaksi napsautuskohtaiseksi hinnaksi 3 euroa, ja järjestelmämme määrittämä avainsanan laatupistearvo on 5. Avainsanan kokonaisarvo on 3 x 5 = 15.

Anna on asettanut avainsanansa korkeimmaksi napsautuskohtaiseksi hinnaksi 2 euroa eli hinta on matalampi kuin Teemulla. Koska järjestelmämme on arvioinut avainsanan laatupisteiksi 9, Annan avainsanan kokonaisarvo on 2 x 9 = 18 eli parempi kuin Teemulla.

Annan mainos näytetään parhaalla paikalla. Annan napsautuksen hinnan laskemiseksi kyseisessä sijainnissa Teemun avainsanan kokonaisarvo (15) jaetaan Annan laatupisteillä (9). Tulokseen lisätään sitten 0,01 €. Tulokseksi saadaan 1,67 €. Summa on matalampi kuin Annan korkein napsautuskohtainen hinta.