Google AdWordsin suurimpia etuja on, että päätät itse, kuinka paljon olet valmis maksamaan. Voit sovittaa mainontasi budjetin mukaan testaamalla, mitkä avainsanat toimivat parhaiten sopivaksi katsomasi budjetin rajoissa. Kun mainostat Google AdWordsilla, maksat vain, kun mainostasi napsautetaan eli vain silloin, kun mahdollinen asiakas on kiinnostunut siitä, mitä tarjoat.

Käsittelemme kolmen tekstin sarjassa AdWordsin kuluja, laatupisteitä ja niiden parantamistapoja sekä lopuksi aloitussivun laatua ja sen vaikutuksia kokonaislaatupisteisiin.

Aloitamme tänään tarkastelemalla kahta tärkeää tekijää, jotka määrittävät mainoksesi napsautuskohtaisen hinnan: kuinka suuren hinnan olet valmis tarjoamaan ja avainsanojesi laatupisteet.

Kuinka paljon minun on maksettava?

Hallitset AdWordsissa mainoskulujasi osittain avainsanojesi hintatarjouksilla. Valitset, kuinka paljon olet valmis maksamaan kustakin mainoksesi napsautuksesta määrittämällä korkeimman napsautuskohtaisen hinnan jokaiselle tilisi mainosryhmälle tai avainsanalle. Hinta, jonka olet valmis maksamaan eli korkein napsautuskohtainen hintasi, on yksi tekijöistä, jotka määrittävät mainoksesi näyttämispaikan. Mitä korkeampi napsautuskohtainen hinta on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä mainoksesi näkyy parhaimmilla paikoilla hakutulosten vieressä.

Google AdWords -mainoksilla ei ole vähimmäishintaa tai kiinteää hintaa, eikä tietylle avainsanalle tai sijainnille ole määritetty tiettyä hintaa. Hinta lasketaan aina, kun mainos on oikeutettu näkymään kunkin avainsanan napsautuskohtaisen hinnan ja laatupisteiden perusteella. Paras tapa arvioida mainonnan todelliset kulut on käyttää liikenneseurantatyökalua. Työkalun avulla voit arvioida keskimääräisen päivittäisen napsautusmäärän, hakujen keskivertomäärän, keskimääräisen napsautuskohtaisen hinnan ja keskimääräisen sijoituksen jokaista sinua kiinnostavaa avainsanaa kohti.

Mitä laatupisteet ovat ja miten ne vaikuttavat AdWordsin kuluihin?

Laatupisteillä mitataan, miten hyvin avainsanasi vastaa mainostasi ja mahdollisen asiakkaan hakukyselyä. Koska laatu on erittäin tärkeää Googlelle, AdWords-järjestelmä on suunniteltu palkitsemaan tehokkaimpia ja tarkimmin kohdistettuja mainoksia. Korkealaatuinen mainos sisältää osuvaa mainostekstiä ja avainsanoja sekä linkkejä mahdollisimman osuvaan aloitussivuun. Tämä tekee mainoksesta itsesi kannalta tehokkaamman ja käyttäjien kannalta osuvamman.

Jos esimerkiksi kiinteistönvälitysyrityksen mainoksessa käytetään avainsanaa "talo", avainsana saattaa olla liian yleinen, eikä näin ollen kovin osuva käyttäjien näkökulmasta. Käyttäjät voivat käyttää avainsanaa "talo" useissa eri hauissa, vaikka eivät haluaisikaan etsiä kiinteistönvälitysyritystä, esimerkiksi "vuokrataan talo Dublin", "talo sisustus", "talo remontointi" jne. Sen sijaan korkealaatuisessa mainoksessa käytetään avainsanoja, jotka kohdistetaan mainostetusta yrityksestä tai palvelusta kiinnostuneille käyttäjille, kuten "ostetaan talo Dublin", "myydään talo Madrid", "kiinteistö Englanti" jne.

Jotta varmistetaan, että vain osuvimmat mainokset näytetään, Google AdWords palkitsee laadukkaita mainoksia parantamalla niiden sijoitusta ja laskemalla sijoituksen säilyttämiseen tarvittavaa todellista napsautuskohtaista vähimmäishintaa. Mahdollisuus pitää hinta alhaisena kannustaa sinua keskittymään laatuun ja luomaan korkealaatuisia mainoskampanjoita yrityksellesi tai palvelullesi.

Tämän sarjan seuraavassa osassa kerromme tarkemmin laatupisteistä ja annamme vinkkejä niiden parantamiseksi.