Kun mainostat Google AdWordsilla, on tärkeää pitää avainsanojen laatupisteet mielessä, koska ne voivat vaikuttaa sekä mainontakuluihin että mainoksen sijoitukseen. Voit pitää napsautuskohtaiset alhaalla varmistamalla, että avainsanojesi laatupisteet ovat korkeat. Tässä tekstissä kerromme tarkemmin laatupisteistä ja annamme vinkkejä siitä, miten voit parantaa niitä.

Miten laatupisteet lasketaan?


Laatupisteet lasketaan kullekin avainsanallesi. Ne perustuvat useisiin eri tekijöihin, jotka mittaavat miten hyvin avainsanasi vastaa mainostekstiäsi ja käyttäjän hakukyselyä. Näitä tekijöitä ovat:
  • avainsanan ja vastaavan mainoksen aiempi napsautussuhde Googlessa
  • tilihistoria, joka mitataan kaikkien tilisi mainosten ja avainsanojen napsautussuhteena
  • mainosryhmän näkyvien URL-osoitteiden aiempi napsautussuhde
  • aloitussivun laatu
  • avainsanan vastaavuus mainosryhmän mainoksiin nähden
  • avainsanan ja mainoksen vastaavuus hakukyselyyn nähden
  • tilin tehokkuus sillä maantieteellisellä alueella, jolla mainostasi näytetään
Voit tarkistaa avainsanojesi laatupisteet tilin Mainosten Diagnostiikkatyökalun avulla. Se on Mainosryhmän tiedot -sivun Avainsanat-välilehdessä. Osoita hiirellä mainosryhmän minkä tahansa avainsanan vieressä olevaa suurennuslasikuvaketta. Näkyviin tulee laatupisteitä koskeva ohjekupla. Jos huomaat, että joidenkin avainsanojesi laatupisteet ovat heikot, tutustu seuraaviin laatupisteiden parantamisvinkkeihin.

Miten laatupisteitä voi parantaa?

Paras tapa parantaa avainsanojen tehokkuutta hintatarjouskuluja lisäämättä on niiden optimointi. Mikäli laatupisteesi ovat alhaiset, käytät ehkä riittämättömästi kohdistettuja tai huonosti osuvia avainsanoja, mainoksia tai aloitussivuja. Sinun kannattaa noudattaa seuraavia optimointivinkkejä, joiden avulla teet mainoksistasi tarkemmin kohdistettuja ja osuvampia itsesi ja mahdollisten asiakkaidesi kannalta.
  1. Tunnista mainontatavoitteesi. Pidä tavoitteet mielessäsi, kun päätät minkä strategian valitset. Jos esimerkiksi haluat nostaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, sinun kannattaa keskittyä luomaan korkealaatuisia mainoksia, jotta tavoitat vain sellaisia käyttäjiä, jotka etsivät tarjoamiasi tuotteita ja palveluita. Varmista sitten, että linkität mainoksesi aloitussivuihin, joilta mahdolliset asiakkaat löytävät helposti sen, mitä mainoksesi tarjoavat.
  2. Järjestä tilisi mahdollisimman tehokkaaksi ja mieti kampanjoidesi rakennetta. Jos sinulla on esimerkiksi kiinteistönvälitystoimisto, sinun kannattaa luoda vähintään kaksi kampanjaa, toinen talojen myyntiä ja toinen niiden ostamista varten. Voit tarkentaa luomalla mainosryhmiä esimerkiksi uusille taloille, jälleen myytäville taloille jne. Lisäksi on hyvä harkita aluekohdistusta osana kampanjan rakennetta. Jos myyt tuotteitasi vain Helsingissä, kohdistaminen vain Helsinkiin (koko Suomen sijasta) auttaa tavoittamaan oikeat käyttäjät.
  3. Valitse osuvia avainsanoja ja sijoitteluja. Yritä miettiä, mitkä avainsanat kuvaavat parhaiten tuotettasi tai palveluasi, ja ryhmittele avainsanat eri teemoihin. Käytä myös negatiivisia avainsanoja estämään näyttökertoja sellaisilta käyttäjiltä, jotka hakevat jotain muuta, joka ei ehkä liity siihen, mitä sinulla on tarjottavana. Mieti tätä esimerkkiä: jos olet kiinteistönvälittäjä, sinun kannattaa lisätä negatiivisia avainsanoja kuten "vuokraa", "vuokrataan" tai "vuokraus", jotta vuokrattavia taloja hakevat käyttäjät eivät näe mainostasi, koska he eivät todennäköisesti napsauta sitä, mikä alentaa napsautussuhdettasi.
  4. Luo selkeitä ja kohdistettuja mainoksia. Varmista, että mainostesi sisältö herättää mahdollisten asiakkaiden huomion ja erottaa yrityksesi kilpailijoista. Kun käytät avainsanojasi mainostekstissä, termit ovat lihavoituja, kun mainos näytetään käyttäjille, jolloin mainos on näkyvämpi. Lisäksi toimintokehotuksia, kuten "osta täältä" tai "myy nyt", sisältävät mainostekstit lisäävät todennäköisyyttä sille, että käyttäjä todella napsauttaa mainostasi.
  5. Optimoi sivustosi tulosten mukaan. Jos haluat saada paremman tuottoprosentin sijoitetulle pääomalle, varmista, että mahdolliset asiakkaat löytävät helposti sen, mitä mainos tarjoaa. Jos mainoksesi on kohdistettu esimerkiksi käyttäjiin, jotka haluavat ostaa uuden talon Dublinista Irlannista, mainostasi napsauttamalla heidän tulisi saapua sivulle, jossa tarjotaan uusia myytävänä olevia taloja Dublinissa. Näin kohdistus on tarkempi kuin saavuttaessa välitystoimiston etu- tai hakemistosivulle, jolla käyttäjän on haettava uusia taloja.
  6. Seuraa tilisi tehokkuutta ja testaa ja muokkaa kampanjoitasi haluamiesi tulosten saamiseksi. Paras tapa selvittää mainontasi toimivuus on seurata tilitietoja. Luomalla raportteja ja seuraamalla tilin tilastotietoja, kuten napsautussuhdetta, laatupisteitä ja ensimmäisen sivun hintatarjousarvioita, näet mitkä kampanjat, mainosryhmät, mainokset ja avainsanat ovat tehokkaimpia ja mitä on parannettava.
Lisätietoja ylläolevista vinkeistä on täällä.

Ensi viikolla sarjan viimeisessä osassa käsitellään aloitussivun laatua ja sitä, miten se liittyy kokonaislaatupisteisiisi.