Google ymmärtää AdWords-mainontaan sijoitetun pääoman tuottoprosentin mittaamisen tärkeyden. Yksi helpoimpia ja tehokkaimpia tapoja on käyttää tulosseurantaa.

Mitä tulosseuranta on?

AdWords-tulosseuranta on ilmainen työkalu, joka näyttää, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun käyttäjä napsauttaa mainostasi. Se näyttää, mitkä avainsanat johtivat sivuston kannalta arvokkaaseen käyttäjän toimintaan, kuten ostoksen tekemiseen, rekisteröitymiseen tai kyselylomakkeen lähettämiseen.

Ilman tulosseurantaa on vaikeaa tietää, mitkä avainsanat tuottavat napsautuksia ja antavat sijoitetulle pääomalle parhaan tuottoprosentin. Kun tiedät, mitkä avainsanat ovat liiketoiminnan kannalta tuottavimpia, myyvät eniten ja tuovat yrityksellesi asiakkaita, voit keskittää budjettisi parhaiten toimiviin sanoihin ja ilmaisuihin.

Oletetaan, että omistat huonekaluja myyvän verkkoliikeyrityksen. Tiedät jo, kuinka paljon napsautuksia AdWords-kampanjasi kerää, mutta haluaisit tietää, mitkä napsautukset johtavat myynteihin verkkosivustossasi. Tulosseurannan avulla näet, että avainsana "tammesta valmistetut keittiön pöydät" maksoi 30 euroa päivässä ja tuotti 400 euroa päivässä. Samalla näet, että avainsana "sohvat" maksoi 50 euroa päivässä ja tuotti 75 euroa päivässä. Näiden tietojen perusteella saatat päättää sijoittaa enemmän pääomaa avainsanaan "tammesta valmistetut keittiön pöydät" ja muokata avainsanaa "sohvat" muotoon "nahkasohvat", jotta se olisi osuvampi asiakkaille. Toisin sanoen tämä työkalu mahdollistaa mainosbudjetin tehokkaamman keskittämisen avainsanoihin, jotka tuottavat tuloksia, sekä vähemmän tehokkaiden avainsanojen säätämisen, jotta ne toimisivat paremmin.

Mistä aloitan?

Voit ottaa tulosseurannan käyttöön AdWords-tililläsi napsauttamalla Kampanjanhallinta-välilehden Tulosseuranta-linkkiä. Napsauta sen jälkeen Luo toiminto ja noudata helppoja, vaiheittaisia ohjeita. Viimeisessä vaiheessa lisätään koodinpätkä verkkosivustosi yhdelle sivulle. Kun koodi on lisätty, näet tulostiedot tilisi kolmessa uudessa sarakkeessa: Tulosprosentti, Tuloshinta ja Tulokset.

Tulosseuranta on myös ensimmäinen askel kohti Tuloksenoptimointityökalun käyttöönottoa. Tuloksenoptimointityökalu on AdWords-ominaisuus, jolla hallitaan hankintakohtaisia hintatarjouksia ja joka on auttanut useita mainostajia säästämään aikaa ja rahaa. Lisätietoja ja apua aloituksessa saat tutustumalla seuraaviin AdWords-ohjekeskuksen artikkeleihin.